fredag 5. juli 2013

2. Trimester snart? Gravid uke 13+0

I morgen går jeg over i uke 14, altså 13+1.. samtidig så er bebisen 11+1 - ganske forvirrende alle disse ulike ukene å forholde seg til. Før jeg ble gravid så skjønte jeg aldri denne greia med å prate om uke blablablabla + xxxxx dager, totalt uinteressant! Men nå er jeg der selv gitt. Hver eneste dag føles veldig viktig, og man vil liksom hele tiden bruke den metoden som sier at man har kommet lengst i svangerskapet. Og jeg forstår virkelig hvor kjipt det er om man får endret temindatoen, selvom det bare er en dag eller fler så føles hver dag som en evighet!

Siden vi har gjort IVF så får dem ikke lov til å endre termindatoen, uansett om de ved den store rutineultralyden ser at fosteret er større eller mindre enn beregnet termin. På ultralyden vi var på denne uken, så var fosteret tydeligvis 4 dager større, men hun gjorde som sagt ingen endring i den "offisielle" termindatoen. Hun sa også at IVF babyer oftest har en tendens til å være litt større.. men det ingen som vet hvorfor det er sånn. Vi får nok en superbebis helt enkelt :)

En annen ting med IVF er at man får litt tettere oppfølging, ikke mye, men ett ekstra legebesøk og en ekstra ultralyd i uke 32 som er en tilvekstkontroll. Bare hyggelig det å få mulighet til å titte på bebisen en ekstra gang før den kommer :) Etter at vi var på ultralyden for 3 dager siden så merker både M og jeg at vi er hekta på å titte på h*n og lengter etter neste ultralyd. Da tror jeg vi skal be om å få en DVD. Vi kunne velge mellom bilder og DVD sist også, men jeg trodde helt ærlig at det ikke var så mye å se og at bilder var nok, men angrer på det nå.

I tillegg til ekstra oppfølging som IVF gravid så får jeg heller ikke lov til å gå mer enn til uke 42. Har ikke fødselen kommet i gang før det så setter de den i gang. Jeg vet ikke så mye om dette enda, har ikke diskutert hva det innebærer med barnmorskan - det var legen som nevnte det i samtalen sist. En vanlig graviditet er jo 40+2, og som jeg har forstått så er det ikke så vanlig at man lar det går lenger enn 42 uker uansett, så jeg vet egentlig ikke om det er så stor forskjell på en ivf graviditet og en "vanlig" graviditet.. jaja, babyen skal jo uansett ut :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar