onsdag 18. desember 2013

Gravid uke 37 (36+5) - Hele havet stormer i magen!

Ok, nå er det sånn at jeg i perioder på dagen ikke kan gjøre annet enn å sitte og trykke i mot på magen. Visste ikke at en liten baby på mindre enn 3 kg kunne ha så mye kraft i seg. Hele havet stormer, som de sier på svensk :) Det virker som hun spenner i mot med bena i ene enden og trykker resten av kroppen i mot i andre enden av magen min. Det mest ubehagelige er når det er de små spisse bena eller hendene som stikker til.

Samtidig så begynner jeg nesten allerede å savne at hun snart ikke ligger inne i magen min. For en tomhetsfølelse det kommer til å bli. Jeg forstår de som nesten blir "avhengig" av å være gravid. I og med at jeg har hatt en sånn fin og ukomplisert graviditet så gleder jeg meg allerede til neste gang jeg er gravid. Og vi kommer til å prøve igjen så fort det går etter at E er født. Jeg er jo ikke akkurat ungdom lenger og vi har sagt at vi vil ha minst 3 barn. Vi får vel se om det kanskje går på "naturlig" måte neste gang eller om vi må gjennom en ny ivf runde. Vi har ett befruktet embryo som er fryst ned, så vi kommer uansett til å prøve det først, ikke før naturlig forsøk, men før et nytt ivf.

Jeg syntes aldri ivf behandlingene var så forferdelige. Det var jo selvfølgelig ikke noe morsomt å leve med usikkerheten, men selve behandlingen med sprøytene og besøkene på klinikken var aldri kjipe. Spesielt i Uppsala var de så profsjonelle og vi følte oss så utrolig godt mottatt. Hele prosessen gjør også at graviditeten føles ekstra spesiell, vi gikk jo lenge og trodde at det kanskje ikke skulle være mulig i det hele tatt. Jeg tenker ofte på den følelsen jeg gikk med for ett år siden og da jeg fikk en veldig svak positiv strek på graviditetstesten. Alt er fortsatt veldig uvirkelig, selv om E som sagt holder på for fullt inni magen.

Forresten, har ikke tatt med noe om vekten i det siste. Nå er jeg oppe i 69,5 - så snart 10 kg opp. Merker at det går litt fortere nå på slutten, lurer på hvor det kommer til å slutte. Spesielt med tanke på juleperioden som kommer og hvor flink jeg er på å frotse i alle den gode maten, nam :)

Og bare to dager igjen å jobbe!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar