mandag 11. november 2013

Gravid uke 32 (31+3) - vektøkningen og kosttilskudd

Har merket at om jeg veier meg på mandager så har jeg hittils veid et par 100 gram mer etter helgen enn om jeg venter til tors/fre samme uke. F.eks sist uke så veide jeg 67,2 på mandag, mens jeg veide 67,0 på torsdagen. I dag når jeg veide meg så stoppet den på 67,6.. hahaha, virker som jeg har hatt en veldig koselig helg :) Får se om det går ned ett par 100 gram i løpet av uken. Det her må i så fall være den uken med høyest vektøkning så langt i graviditeten. Fortsetter jeg sånn så vil det si rundt 4,5-5 kg til før jeg skal føde og da totalt 11-12 kg. Ganske normal vektøkning - selv om jeg hadde sett for meg at jeg kanskje skulle klare meg med rundt 8 kg kanskje. Virker ikke sånn.

Denne uken er den mest travle på babyfronten, fødselskurs i dag i tre timer.. jordmorbesøk på onsdag og ultralyd på torsdag - da skal man sjekke at babyen vokser og utvikler seg som den skal. I tillegg er det gravidpilates i morgen og vanngymnastikk på onsdag. Så det føles ut som denne uken kommer til å gå fort.

I helgen så lå vi ganske lenge og slappet av i sengen innen vi stod opp og spiste lang frokost. Vi lå og koste oss med å kjenne på de kraftige bevegelsene till lillen i magen vekselvis med at vi bare tittet på magen som buktet inn og ut etterhvert som hun rullet rundt. Det er det mest herlige med å være gravid, de deilige bevegelsene som er et bevis på at man har et levende menneske der inne og den kjærligheten man allerede føler, kan ikke forestille meg hvor sterk den følelsen kommer til å bli når hun er ute hos oss!

I løpet av graviditeten min så har jeg hatt litt varierende jernnivåer. De har vært ganske lave og jeg har vært mye trøtt, men nå sist så hadde jeg fått de opp på normalnivå igjen og fra nå av ca. og resten av graviditeten så tar ikke babyen like mye jern så da skal jeg ikke behøve å fylle på med så mye ekstra heller så jeg har kuttet ned på mengden en del siste tiden. Har begynt å føle meg trøttere igjen så får se på jordmorbesøket på onsdag hva jernnivået ligger på nå. I tillegg till jern så har jeg regelmessig tatt:
- Eye q (omega 3)
- Bidronninggele
- Aco gravid (13 ulike vitaminer og 10 ulike mineraler, bla mye A og B vitamin samt folsyre)
- Hemofer jerntabletter
- Floradix Blutsaft (heter bare Floradix i Norge tror jeg), det er en flytende drikke som inneholder mye jern.

Så denne uken går jeg inn i 8.måneden, herregud som tiden flyr :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar