fredag 15. november 2013

Gravid uke 32+0 - vekstkontroll

I og med at jeg hadde en synkende kurve, altså avvikende symfysemål når jeg var hos jordmoren så var vi på ultralyd i går. Eller egentlig så skulle vi vært på ultralyden uansett for man gjør tydeligvis alltid ultralyd i denne uken når man har gjort ivf for å kontrollere hvordan babyen vokser.

I alle fall, ultralyden viste at alt var bra. hun vokser fint og mengden fostervann så bra ut. Hun er dog litt mindre enn normalkurven, ca 6%, men ligger fortsatt innenfor normalområdet. Hadde avvikelsen vært rundt 20% så hadde vi gått videre med flere undersøkelser. Hadde hun fulgt normalkurven så skulle vekten hennes i går vært rundt 1950 gram, men nå veier hun rundt 1850 gram. Jeg spurte om man kunne si noe om hva sluttvekten blir ca, og det er veldig vanskelig å si siden de legger på seg så mye hver dag siste tiden, men hun kommer i hvertfall til å bli over 3 kg, jordmora gjettet på rundt 3,4 kg. Selv var jeg ganske liten når jeg ble født, veide 2900 gram - så det er vel egentlig ikke så rart om hun ikke blir så altfor stor selv om 3,4 kg ikke er spesielt liten. M var rundt 3,5 kg tror jeg så ikke over normalt stor han heller. Jeg tror selv ikke at hun blir særlig større enn 3,1 kg. Vi får vente å se hvem som har rett :)

Et annet aspekt er at hun har lagt seg med hodet ned og da tydeligvis ganske godt ned også, men ikke fiksert enda, og det kan være en årsak til at magen ikke måler like stor. Den synker nedover iom att babyen ligger lenger ned enn hun har gjort tidligere. Jeg synes jo som sagt at jeg har en ganske lav mage og når jeg står oppreist så har jeg "god plass" mellom  ribbeina og magen.

Når det gjelder min egen vekt så fortsetter jeg å øke ganske mye over helgen, men så forsvinner det meste i løpet av uken. Nå så hadde jeg f.eks gått opp 600 gram fra torsdag forrige uke til mandag denne uken, mens når jeg gikk på vekten i går (torsdag) så var jeg nede på 67,1. Og det vil si 100 gram mindre enn mandag i forrige uke! Så tar jeg utgangspunkt i en periode på 10 dager så har ikke vekten økt. Den har økt 300 gram fra 28.okt (17 dager). Har ikke tenkt så nøye på det før i dag når jeg tittet på oversikten, lurer på om det er så veldig bra. Får ta det opp på neste kontroll.

Nå som graviditeten har kommet så langt så er det ikke mye man ser på ultralyden som man skjønner hva er. Vi kunne skimte en fot og en knyttet hånd og tilslutt fikk vi et litt utydelig profilbilde. Hun ligger som sagt allerede ganske langt ned så det var ikke så lett å få henne til å vise profilen sin. Og så bekreftet jordmoren at det var en jente! og bra er jo det så man slapp den forandringen nå som man så lenge har vært innstilt på at det er en jente.

I kveld har jeg slappe av kveld, meg og vovven.. skal titte på Skavlan fram til M er hjemme igjen og skal titte på fotballkampen Sverige - Portugal.. er vel best å gi fra seg fjernkontrollen da :) og i morgen reiser vi ut i skjærgården og tilbringer resten av helgen på hytta. Gleder jeg meg til.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar