tirsdag 5. november 2013

gravid uke 31 - Fødselskurs

I går var vi på første av to fødselskurs eller förlossningskurs som det heter her i Sverige. Det var en jordmor som holdt i kurset og hun gikk gjennom alt som foregår innen en fødsel og under fødselen. Jeg synes faktisk det var veldig interessant og absolutt verdt de 3 1/2 timene det varte. Var nok verre med M, han får mauer i rompa av å sitte stille og kan nok ikke tenke seg noe verre egentlig. Ikke det at han synes at temaet var så uinteressant og kjedelig, men han kan virkelig ikke sitte stille en lengre periode. Jeg synes i alle fall at informasjonen var veldig bra for den mannlige delen å få med seg også. Vi jenter har jo lest oss til en del av det som skjer samt har sikkert pratet med venninner som har barn og gått gjennom det samme, men for mannen så er nok det meste veldig fremmed og kanskje ikke noe de tenker så altfor detaljert gjennom før man plutselig står der midt oppe i fødselen. Nå er jeg sikker p at M kommer til å kjenne seg mye tryggere og har mer oversikt over hva som egentlig skjer. Og at han kan takle meg bedre, at han vet mer som forventes av han.

Hva annet har hendt.. ikke så mye. Hadde en veldig stille og rolig langhelg. Hadde fri på fredag så vi dro ut på hytta på torsdag kveld og passet på å bare sove, gå kortere tur, spise god mat og titte på TV hele helgen, bare oss tre. Vovven var jo selvfølgelig med :) Det var deilig. Mer ker at jeg behøver ganske mye hvile om dagen. Vurderer faktisk om jeg skal gå ned i arbeidstid fra og med 1.des. Ikke så mye, bare en time om dagen, men det føles ut som den timen kan gjøre ganske mye. Her i Sverige jobber man jo normalt til kl 17, og bare det å gå hjem kl 16 kommer til å føles som et hav av tid - innbiller jeg meg iaf :) Planen er da at jeg skal rekke å trene litt lett etter jobben før jeg henter vovven på dagis. Så kan vi ta en rolig tur hjem og begynne på middag til M kommer. Trappe ned litt gradvis før jeg går på mammaperm helgen før jul.

Har begynt å føle meg litt mer sliten på jobben på dagene. Magen er nå litt i veien merker jeg når jeg sitter, ikke så ille enda, men jeg blir sliten i ryggen av å sitte for mye. Lurer på hvordan det kommer til å føles når vi er midt i desember. Jeg håper jo at magen ikke kommer til å vokse så altfor mye til. Det kommer til å bli tungt. I og med at jeg er såpass lang og alltid vært tynn så har jeg ikke lagt på meg noe på rumpe eller hofter... der jeg faktisk hadde syntes det hadde vært litt hyggelig å få litt mer former ;) uansett, det innebærer at magen stikker en del ut og det føles liksom ikke ut som den har noe feste på undersiden. Ja, ja ikke så mye å få gjort.

Når jeg veide meg i går så var vekta på 67,2 kg - så siste uken har jeg gått opp 400gram, har ikke pleid å være så mye tidligere. Er kanskje et tegn på at jeg er inne i en ny vokseperiode, jordmora sa jo at den kom til å være ca uke 30-32.

Neste uke er det både fødselskurs, jordmorkontroll og ultralyd for å sjekke at alt er ok. En spennende uke med andre ord :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar