lørdag 15. juni 2013

Gravid uke 11 (10+1)

I går var jeg på førstegangsbesøk hos barnmorskan. Vanlig innskriving hvor man får en del info og tar ulike prøver. Hun sjekker blodtrykket og det var bra, stakk meg i fingeren og målte jernnivået og det var litt lavt så jeg må begynne å ta jerntilskudd. Er nok en bidragende årsak til at jeg har vært så trøtt. Tok også en tisseprøve for å måle blant annet sukkernivået i blodet og det så bra ut. Tok ingen blodprøve for labben var stengt for dagen så skal tilbake på mandag og gjøre det.

Fikk en offisiel dato, 9. Januar :)

Om en og en halv uke så skal vi ta KUB test, en kombinasjon av blodprøven som jeg tar på mandag og ultralyd som ser etter 3 ulike kromosomfeil, blant annet risikoen for downs syndrom. Man får ikke et 100% svar, bare en indikasjon på risikoen. Viser svaret at risikoen er høy så får man tilbud om fostervannsprøve. Vi har ikke pratet om det enda hvordan vi stiller oss til et evt "negativt" utfall.

Ellers så er jeg fortsatt ikke noe kvalm. Det skal jeg vel bare være glad for. Puppene fortsetter derimot å være veldig hovne og magen ganske oppblåst på kveldene. Det er tydeligvis tarmen som gjør det. Nå ligger den på framsiden av magen, mens den litt lenger fram i graviditeten legger seg mer på siden og bak, da er det babyen som tar plass på framsiden:)

Et symptom som jeg derimot fikk merke for første gang i dag var neseblod. Har vært ganske småtett og hatt forkjølelsessymptom i nesa (grønt når jeg snyter meg) i mange uker allerede, men i kveld var første gang det begynte å fossblø! Ja, ja får vel begynne å snyte meg litt mer forsiktig.

Allerede i uke 16 så kan man visst begynne å kjenne babyen, men oftest forstår man ikke at det er det det er, men tror at det bare kiler litt i magen.. Men nå vet jeg om det så da er det bare å følge med.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar