torsdag 27. juni 2013

Gravid uke 12 (11+6) Når begynner 2. trimester?

I morgen er det 12 fullgåtte uker og på lørdag er jeg inne i uke 13. Har forsøkt å forstå når 2. trimester egentlig starter, om det er på lørdag, når jeg er i uke 13 eller neste lørdag når jeg går inn i uke 14. Blir liksom aldri helt klok på hvordan man beregner disse ukene.

I følge babycenter sin app så sier den at når jeg er inne i uke 14 (13+1) så er det første trimesters siste uke, men det betyr jo at det er to uker igjen av første trimester.. Altså at 2. trimester starter i uke 14+1.

Det her fant jeg i et forum:

Første trimester er de 12 første ukene. (fram til 11+6)

Så er du 12+0 idag, så regnes du som i 2. trimester.

Første trimester: 12 uker (0+0 til 11+6)
Andre trimester: 16 uker (12+0 til 27+6)
Tredje trimester: 12 uker (28+0 til 40+0)

Veldig forvirrende, og det opplyses jo faktisk forkjellig på ulike ekspertsider også så det fins kanskje ikke en gylden regel å følge?

Ja, ja - jeg skal jo på ultralyd om 5 dager så får passe på å spørre da hvordan de regner og holde meg til det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar