onsdag 2. oktober 2013

Gravid uke 26 - Utflod

Kanskje ikke den mest appetittelige overskriften.. men faktum er at kroppen forandrer seg ikke bare på utsiden under graviditeten, det skjer en god del på innsiden også og med underlivet. Jeg har ikke opplevd at det er et veldig stort problem, men har merket de siste to ukene at det kommer litt mer utflod enn det gjør når jeg ikke er gravid. Merker også forskjell når vi har sex, da kommer det også mer enn normalt. Fargen er litt melkehvit og det er helt vanlig at dette øker. Så som sagt, det er en liten bagatell, men kanskje ikke sånt man tenker på før man blir gravid.

Apropo saker man ikke visste om/tenkte på før man selv er gravid.. det har ikke vært så mange overraskelser, egentlig er det vel bare det med kynnere som jeg kommer på nå.

Når det gjelder kynnerne så må jeg si at jeg er veldig overrasket over at ikke jordmoren informerte om dette på vårt første møte. I og med at det er så vanlig at det forekommer så burde det alltid informeres om synes jeg. Hadde i alle fall spart meg noen bekymringer. Jeg forstod jo ikke hva det var før kusinen min fortalte det, først da skjønte jeg hvorfor magen noen ganger om dagen plutselig ble helt steinhard. Jeg gikk jo rundt og trodde en stund at det var babyen som trykte opp hodet eller en annen kroppsdel mot utsiden av magen. Så feil kan man ta. Og når de begynte å  komme oftere så ble jeg bekymret. Hadde jeg bare fått litt info om det tidligere så hadde jeg sluppet det.

Må ta opp det der med jordmoren igjen neste gang, skal dit om en uke. For så fort jeg anstrenger meg bitteligg, bare det å reise seg opp fra kontorstolen eller sofaen gjør at magen drar seg sammen. I tillegg kommer de når jeg sitter eller ligger helt stille. Hver kveld når jeg har lagt meg så får jeg en kraftig kynner. Enn så lenge så gjør de ikke noe vondt og de er ikke regelmessige så det er vel ingen fare, men man lurer jo litt.

I dag er det vanngymnastikk igjen, jippi :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar