fredag 18. oktober 2013

Gravid uke 28 - Babyen fyller ut livmoren

Når jeg var på rutinekontrollen på tirsdag så sa blant annet jordmoren at hun nå kunne kjenne at babyen fyller ut livmoren. Det er vanlig nå som man har kommit til uke 28. I og med dette så regnes symfysemålet det samme for livmoren og babyen, så iom at dette målet ligger over snittet så befinner babyen seg der også. At Lillfia nå fyller ut hele livmoren merker jeg på at hun nå mer og mer glir rundt i magen og ikke sparker like mye. Hun beveger på seg like mye, om ikke mer - men som sagt så er det ikke de korte sparkene. Nå føler jeg også kroppsdelene hennes og kan føle hvor hun ligger. Jeg kan fortsatt ikke identifisere om hun ligger opp eller ned eller sidelengs eller eksakt hvilken kroppsdel det er, bare at hun er der :) og alt dette har skjed nå i løpet av uke 28. Innen forrige helg så føltes det ikke sånn, ikke hver dag i alle fall, hadde kanskje et par ganger før det kjent en fot.

I morgen begynner uke 29 og vekta i dag viste fortsatt 66,2, akkurat det samme som i begynnelsen av uken. Har begynt å ane et lite mønster i min vektkurve, jeg ligger under en liten periode, for plutselig å hoppe opp til grafen, følger den noen dager for så å sakte bevege meg i underkant av den helt fram til jeg plutselig hopper opp igjen. Gapene mellom hvor mye jeg ligger under i den perioden jeg gjør det har minsket for hver gang. Tyder kanskje på at det framover ikke kommer til å bli så mange hopp på og under grafen og i steden at jeg har en mer jevn økning.

Fant forresten en artikkel på Mammanett som handler om gravid og sex som jeg har sendt videre til M. Han behøver i alle fall ikke bekymre seg for at han skader babyen, det sier de ganske klart og tydelig her at mannen ikke gjør :)
http://mammanett.no/gravid/sex

Om det handler om noe annet, som f.eks den klassiske "du skal føde mitt barn og du er ikke noe sexsymbol for meg i denne perioden" blablabla tilstanden så er det vel ikke så mye å få gjort. Jeg ville bare forsikre meg om at han virkelig forstår at det ikke er noe farlig.

Ja, ja.. mye sex prat de siste dagene, i helgen blir det fokus på kos og ikke noe sexpress ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar