onsdag 16. oktober 2013

Gravid uke 28 (27+5) - Rutinekontroll hos jordmoren

I går var vi på rutinekotroll hos jordmoren og alt så bra ut. Alle verdiene mine var bra, til og med jernet som har hatt en tendens til å være for lavt. Jeg har fokusert på å spise grønn paprika hever dag og bladspinat så ofte som mulig, i tillegg til jerntablettene. Det har gjort susen. Etter uke 30 så behøver jeg mest sannsynlig ikke å ta like mange jerntabletter hver dag for da tar ikke babyen like mye jern fra meg lenger. Så da kommer jeg nok bare til å ta en tablett fra Aco Gravid pr. dag pluss spise grønnsaker som inneholder ekstra jern.

Hjertelyden var bra, den lå på 158 og jernet som sagt bedre enn tidligere. Ikke noe tegn på graviditetsdiabetes. Blodtrykket lå litt lavt, lavere enn tidligere, men det er ingen fare. Det eneste er at jeg kan føle meg yr, men det kan jeg ikke si at jeg har gjort. Symfysemålet, altså str på livmoren og babyen lå litt over gjennomsnittet. Men som jordmoren sa, hun liker ikke gjennomsnitt, det viktige her er at jeg holder min økning konstant og at den ikke øker eller synker drastisk. Hun sa også at hun kunne kjenne at babyen fyller ut hele livmoren. Så da fortsetter lillfia den utviklingen hun har hatt sidne første ultralyden i uke 12, at hun er litt større enn beregnet. På begge ultralydene vi har vært på så har vi fått beskjed at hun er ca. 4-5 dager større enn beregnet termin. I og med at hun er et prøverørsbarn så forandrer dem ikke den terminen de har satt først, som de gjør med de som har blitt til på den "vanlige" måten. Så lenge hun holder seg over snittet og jeg holder meg i underkant av min vektkurve så føles det som en ok deal synes nå jeg :)




I dag er det endelig vanngymnastikk igjen. I og med at det ikke ble noe i forrige uke så lengter jeg ekstra mye.

Pilatesen i går gikk forresten mye bedre enn første gangen og jeg følte at det ga en positiv effekt og at jeg faktisk ble mykere og sterkere i kroppen denne gangen og ikke at det mest gjorde vondt her og der. Følte meg også sterkere når jeg stod opp av sengen i dag morges. Hvem hadde vel trodd at trening faktisk hjelper ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar