tirsdag 10. september 2013

Gravid uke 23 - Gallestein eller galleblærebetennelse?

Min vonde mage fortsatte utover kvelden i går og når jeg var på vei hjem fra frisøren i 20-tiden så var det så vidt jeg kunne gå uten å begynne å grine! Jeg pratet da med med sjukvårdsupplysningen og utifra symptomene så sa hun jeg pratet med at det tydet på at jeg hadde problemer med gallen.. jeg mistenkte det selv da jeg hadde lest om del av symptomene og det virket som det passet inn. Hun kunne som sagt ikke stille noen 100% diagnose over telefonen og heller ikke anbefale noen medisiner siden jeg er gravid så hun henviste meg til akutten. Hadde ikke sånn kjempelyst til å tilbringe kvelden på akutten, så M og jeg bestemte at vi skulle vente og se. M skulle spille tennis så jeg ble med han dit og fikk gått og tisset (alt i magen føles veldig mye mer ubehagelig så fort jeg er litt tissatrengt) pluss at jeg spiste en lett salat. Magen roet seg litt og de altfor ille smertene forsvant. Vi dro aldri til akutten, dro heller rett hjem og la meg og heldigvis så plaget det meg ikke så mye under natten, jeg fikk sove ganske godt og i dag morges var smerten borte, mer bare et ubehag som gjenstår.

Jaha, så da har jeg sannsynligvis fått det første problemet med gallen. Kan jo bare håpe at det blir med det første anfallet. Jeg opplevde jo ikke at smerten ble så ille at det ikke var til å holde ut, så jeg må ha fått et ganske mildt anfall tross alt, selv om jeg ikke var så høy i hatten når det pågikk. Men litt som jeg sa i går, det blir verre om man ikke vet om det er farlig for babyen eller ikke. Nå skal ikke dette være noen fare så da kan jeg ta smerten!

Neste steg blir vel å titte på kostholdet... men jeg blir snart gal av alt man ikke kan spise på grunn av ulike årsaker. Når det gjelder gallen så skal man tydeligvis unngå eple, paprika, egg, skalldyr, fet mat, sukker etc. De første matvarene anser jeg som sunne og har alltid spist mye av, spesielt egg som jeg spiser mer eller mindre hver dag. Paprika har jeg spist mer av under graviditeten fordi jordmoren sa at grønn paprika var bra for å få opp jernverdien og mye eple for det pluss nektarin er den frukten jeg har hatt cravings på. Jeg hater å måtte holde meg unna matvarer, jeg vil spise variert og ikke holde på å bekymre meg over hva jeg spiser! Blæh

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar