mandag 30. september 2013

Gravid uke 26 - Passiv røyking

Jeg har aldri røyket selv og altid hatet passiv røyking. Jeg kan ikke tenke meg noe verre enn å være i et rom fullt av røyk og helt ufrivillig være nødt til å gå rundt å stinke røyk resten av dagen. Så takk Gud for røykeloven, selv om jeg fortsatt blir satt i situasjoner der det er mer eller mindre umulig å unngå å være en passiv røyker.

For eksempel så er vår vennegjeng tilhengere av fester med full røyking innendørs hvor det ligger sigaretter tilgjengelig rundt omkring i lokalen. Og tilfellet gjør tyven for å si det sånn. Plutselig så røyker virkelig alle, også alle de som aldri tar seg en sigarett ellers. Spesielt på bryllup så blir det plagsomt synes jeg for da har jeg ingen mulighet til å gå derfra. Vi var på et sånt bryllup nå i august. Det sto sigaretter plassert ut i glass på alle bordene og absolutt alle på mitt bord røyket for tilfellet.. vanskelig å reise seg opp og bare gå fra bryllupsmiddagen.. og det mest merkelige med hele situasjonen er at bruden ikke røyker selv og i tillegg annonserte i løpet av middagen at de venter barn.. hmmm, da hadde jeg nok droppet røykingen, tross at man gifter seg med en storrøyker av rang.

Uansett. På fredag så var vi invitert på en bursdagsdrink og vi hadde bestemt oss for å gå. Lenge siden vi har hilst på alle vennene så jeg så faktisk litt fram i mot det. Men når fredagen endelig kom så var jeg veldig trøtt og sliten og bare tanken på å måtte tilbringe kvelden med venner som ikke er helt edru og være sosial ble et lite mareritt. Så etter at vi hadde vært og spist middag så slapp jeg av M ved festen og dro rett hjem til sofaen, Skavlan og tent peis :) ah, det var virkelig det eneste jeg hadde lyst til. Og det viste seg å være et helt rett valg, ikke bare ut i fra at jeg ikke orket, men også fordi det hadde vært "full inomhusrökning" som min elskede M sa når han kom hjem. Så jeg hadde uansett snudd i døren. I de situasjonen så skulle jeg aldri utsatt meg for alle den røyken, i alle fall ikke når jeg har det mest dyrebare i magen som har det best uten passiv røyking.

Denne uken er relativt rolig. Har Vanngymping på onsdag som jeg gleder meg til og så drar vi til Trysil på fredag. Nyte litt høstferie med fårikål sammen med familien. Kos.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar