fredag 10. mai 2013

Graviditetsuke 5+0, Sex for første gang etter positiv test.

Da har en ny uke startet og jeg er fortsatt mer eller mindre symptomfri. I går hadde vi sex for første gangen etter konstantert graviditet. Var litt bekymret for hva som kunne skje, selvom jeg vet at det i en normal graviditet er ufarlig med sex, man vil jo ikke risikere noe. Men det gikk fint :) bitteliten småblødning rett etterpå, men ikke noe som fortsatte senere på dagen. Så da var det nok bare at man er litt ekstra følsom nå og har litt lettere for å blø.

Det jeg har merket i forbindelse med orgasme og graviditet er at jeg får ganske vondt i magen rett etterpå og som varer noen minutter. Det føles ut som en ganske sterk menssmerte. Ble jo litt urolig først eller kanskje mest nysgjerrig faktisk, men fant fort masse om det på nettet der det står at det er veldig vanlig, og at livmoren trekker seg sammen etter en orgasme. Den er jo en muskel og den påvirkes på samme måte som andre muskler under og etter en orgasme.

Tror man (eller jeg) bare må slutte å tro at man kan skade babyen ved å gjøre normale daglige aktiviteter, den ligger så fint og beskyttende der inne i magen omringet av masse vann så er det noen som ikke kjenner noe så er det lille spira :) 

Sushi og graviditet:
I går var vi og spiste sushi. Spiste det faktisk dagen før det også og har lest litt om det. Før var det jo så veldig mye snakk om at man skulle holde seg borte fra all slags rå fisk, men nå er ikke anbefalingene like strenge lenger. Leste til og med at det er bra om man spiser laxsushi for det inneholder mye omega3 som er bra for babyen :) man skal være litt forsiktig med for mye tunfisk for den kan inneholde mer miljøgifter.
Så jeg stresser ikke over det at jeg spiser sushi, jeg mener, hva spiser alle asiater når de er gravide? Tror ikke akkurat at de forandrer sitt tradisjonelle kosthold når de blir gravide.
Det som er viktig når man spiser sushi er at man passer på at den er fersk. Spis den på restaurant eller der du vet at de lager den direkte, og ikke kjøp ferdig sushi fra Ica eller Seven Eleven f.eks hvor den sikkert har ligget i noen dager.

Det smakte i alle fall veldig godt med sushi i går :) Merker at det også er den typen mat jeg har mer lyst på om dagen også så da er det hyggelig at man faktisk også kan spise det uten dårlig samvittighet!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar